Friday, October 23, 2009

~10 nasihat untuk pasangan bercinta~

Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta:

1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.

2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.

3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.

4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.

5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.

9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.

10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.

Setiap nasihat ini mungkin tidak relevan kepada seseorang. Mungkin ia juga relevan kepada seseorang yang lain.



rela aku pendamkan impian yang tersimpan,
engganku keasyikan,
gusar keundahanmu merampas rasa cinta
pada dia yang lebih sempurna...

diatas nama cinta pada yang selayaknya
ku nafikan yang fana
moga dalam hitungan setiap pengorbanan
agar disuluh cahya redha...
biar sendiri hingga hujung nyawa
asal tak sepi dari kasihnya
kerna sesungguhnya hakikat cinta hanya
Dia yang Esa...


13 comments:

fatiehah said...

haha..
nice post..
related to you,,

kawen jgn lupa ajak ak..

Fadzrul Hisyam said...

Dengan sukarelanya aku bersetuju dengan Fatiehah...

fadilah said...

amboi~~!!!! byk pesan lak ekk skg?? oppsss lp..skg org 2 dh berpunya...hehehehehe

KUCAI said...

nak jgk mnyibukkk...

hahak btul2.. ak agk stuju dgn sume point2 neh w'pun ade yg jatuh at kpl sndri gak (cter lme la huhu) hehe..

tp tol la sjk dua mnjak dh bpnya neh mcm2 ko ek...??

(ak xtkot kat die hahaha)

fatiehah said...

haha..
aku jugak la yg masih single dr dulu..
fresh n white!!hahahahaha....

KUCAI said...

sma la kte nurul hehehe

pape pun..

fizah.. anda tlh d'tag..!! hehe..

hafizah said...

weh..senget la korang neh...agak2 la nk kta kt ak pn..huhuhuhu...

ooo ko xtakot ek kucai..siap la ko nt..hehehe
skrg bole la korang duk gelak kt ak,kte tgk korang cmne plak nt ek..huhuhu

fatiehah said...

haha...
fizah, aku setuju sgt la tu..
ko wat la pape yg ptt pada si kucai tu..
haha...
soh ayie g gym hari2..
kucai, ready for the fight..
haha..

hafizah said...

teeettttttttt....knp mesti ko sebut nme tu wei...hahaha

ko siap la kucai..weh,nurul ko pn ingt bole telepas ke..jgn harap.ngeh3x..

fatiehah said...

haha..ak kn g gym jgk la nmpknya..
tp kalu lawan tarik2 rambut ngan fizah, xde hal lah..
sure ak menang...
kucai, jgn lupa sorak utk aku..
hahaa....

imchigo said...

ayie??? akan aku siasat nama itu...hahahhaha....bleh wat modal nih...fizah..lau nk aku tutup mulut, belanja aku makan...lau x....siap..hahahhahahha....

to kucai...cepat benar kucai ubah fikiran..tyme ada kaple msti yer xsetuju...dah xder kaple, stuju pulak...ada kaple balik msti xstuju balik...aduyai kucai..

to fizah..: kucai cakap u r tagged...jawab ahhh

aKu PeNCaPaP said...

hohohohoho...
FIZAH JIWANG GOK MU NIE...
aku ingat pandai jwb thermo aje.. rupenyer ade org disebalik AYIE.... WAKAKAKAKA... thanks to tiehah... kekeke... yes!!! for all the post(om puteh pulok).. tp kn kne la g tegur budak due ekor yg cam belangkas tuh... kesian dyrg(aku nak cakap padan muka tp xtergamak)..

hafizah said...

siot r...huhuhu
xpasal2 ak kne nih...

imchigo-ayie mne ni yg mu nk siasat ni.hahahaha..sory ak xlyan komik so leh jwb mu nye tag..hehehe

aku pencapap- hahahaha...mne ad ak jiwang wei..hehehe..dorg sume ni nk kne kn ak je.huhuhu